اولین درمان موثر مبتنی بر سلولهای بنیادی برای درمان دیابت نوع  2 در موشها

 19 مارس 2015 – ترکیبی از پیوند سلولهای بنیادی انسان و داروهای ضددیابتی سبب بهبود متابولیسم قند درموشهای مبتلا به دیابت نوع 2 و کاهش وزن آنها گردید. این یافته ها می تواند برای طراحی مراحل کارآزماییهای بالینی برای آزمایش این روش مبتنی بر سلولهای بنیادی به منظور جایگزین نمودن انسولین برای درمان بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 بکار گرفته شود.

این تصویر سلولهای غدد درون ریز پانکراس مشتق شده از سلولهای بنیادی جنینی انسان است را که بصورت macro-encapsulatedهستند نشان می دهد. تصویر 29 هفته پس از پیوند تهیه شده است و رنگ آمیزی فلورنست برای نشان دادن انسولین (قرمز) ، گلوکاگون (سبز) و سوماتوستاتین(آبی)انجام شده است.

نتایج این تحقیق درمجله ی Stem Cell Reportsمنتشر شد.

 دیابت نوع 2 که 90 تا 95 درصد موارد ابتلا به دیابت را در سراسر دنیا را تشکیل می دهد، درحال حاضر بوسیله ی داروهای خوراکی، تزریق انسولین و یا هر دو درمان می شود. اما تزریق انسولین کاری بسیار سخت و طاقت فرسا است و اغلب موجب افزایش وزن می شود. درحالیکه داروهای خوراکی برای برخی از بیماران بخوبی عمل نمی کند و ممکن است موجب بروز مشکلات گوارشی یا حتی افت قندخون شود، این مشکلات نیاز به گزینه های بهتر درمان را پر رنگ تر کرده است.

برای رفع این نیاز دانشمندان دانشگاه بریتیش کلمبیا با همکاری بخش تحقیقات و توسعه یJanssen به بررسی این روش پیوند سلولهای بنیادی پرداختند.

 ابتدا دانشمندان موشها را با رژیم پرچرب تغذیه کردند تا موشها چاق شده و به انسولین کمتر پاسخ دهند و تعداد قندخون آنها افزایش یابد(نشانه های اصلی دیابت نوع 2).

سپس موشها تحت پیوند سلولهای مولد پانکراس مشتق شده از سلولهای بنیادی جنینی انسان که محصور شده اند، قرار گرفتند. این سلولهای پیوند شده به سلولهای  بتا تمایز یافتند که نتیجه ی آن بهبود حساسیت  به انسولین و متابولیسم گلوکز بود. علاوه براین ، پیوند سلولهای بتا در ترکیب با داروهای ضد دیابتی  موجود سبب کاهش سریعتر وزن و بهبود چشمگیر متابولیسم گلوکز درمقایسه با موشهایی می شود که تنها تحت درمان با دارو بودند.

در تحقیقات آتی دانشمندان از این موشهای مبتلا به دیابت نوع 2 برای آزمایش اثربخشی پیوند سلولهای بالغ تر تولید کننده ی انسولین استفاده خواهند کرد. این سلولها می توانند علایم دیابت را سریعتر معکوس کرده و در دوز پایین تری درمقایسه با سلولهای مولد پانکراس پیوند شوند.

 یک رویکرد مشابه از پیوند سلولهای بنیادی اخیراً توسط سازمان غذا و داروی آمریکا و سازمان بهداشت کانادا اجازه ی بررسی بالینی فاز 1 و 2 را بروی بیماران مبتلا به دیابت نوع 1 با حمایت مالی یک شرکت  دارویی رژنراتیو بنام ViaCyteدریافت کرد.

 موفقیت دراین کارآزمایی های بالینی می تواند راه را برای آزمایش این روش دربیماران مبتلا به دیابت نوع  2 هموار کند. نویسنده ی این مقاله Timothy Kiefferمی گوید: امید ما این است که رویکرد مبتنی بر سلولهای بنیادی برای جایگزینی انسولین درنهایت موجب بهبود کنترل قند خون دربیماران مبتلا به دیابت نوع 1 و 2 شده و زندگی سالم و طولانی تری را برای آنها به ارمغان آورد.

 منبع:  www.sciencedaily.com/releases/2015/03/150319124004.htm